Är “bredband” det du vill köpa?

Det har blivit dags att prata terminologi: “Bredband” är inte samma sak som “internet”, även om det finns många som sätter ett likhetstecken mellan de två orden.

De svenska telekomoperatörer som marknadsför sina tjänster som “bredbandsanslutning”, till exempel. Problemet med att kalla anslutningen för bredband-någonting är att bredband bara är en definition av uppkopplingens hastighet.

Annons:

Namnen säger absolut ingenting om vad anslutningen kan användas till, vilken typ av innehåll den kan fyllas med.

Spelar roll. Det finns en underförstådd överenskommelse om hur bredbandsabonnemanget kan användas.

Eller? Det har kanske varit så, men hur länge gäller den överenskommelsen?

I sommar tänker Telia börja spärra tjänster som Skype och Viber i sina billigare mobilabonnemang. Om de andra operatörerna följer efter återstår att se.

Färska siffror från EU visar att de svenska operatörer som bestämmer sig för att genomföra den här typen av begränsningar långt i från är ensamma.

Neelie Kroes är ansvarig för digitala frågor i kommissionen. Hon gav för en tid sedan EU:s organ för europeiska regleringsmyndigheter för elektronisk kommunikation (Berec) i uppdrag att undersöka hur det ser ut med olika typer av begränsningar i internetaccessen som europeiska operatörer säljer.

Nu är rapporten klar, skriver Kroes på sin blogg.

Minst var femte mobiloperatör i Europa, kanske så många som varannan, har villkor som ger dem rätt att begränsa bland annat internettelefoni och fildelning.

Var femte fastnätsoperatör har någon form av begränsningar under kvällstid, när många kunder använder sin uppkoppling. Det handlar då bland annat om att strypa bandbredden som görs tillgänglig för fildelning.

Men Berec konstaterar också att en majoritet av alla operatörer erbjuder ofiltrerade alterantiv. Den som vill uppgradera sitt bredbandsabonnemang till ett internetabonnemang kan alltså välja att göra det.

Men för att kunna välja mellan de två måste konsumenterna veta att valmöjligheten finns. Och operatörerna måste bli tydliga med vilka begränsningar som respektive erbjudande innebär.

Jag tror att det börjar bli dags för en konsumentmärkning av internetabonnemang. En märkning som inte bara talar om hastighet utan också tydligt visar hur abonnemanget kan användas.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (9)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-9 av 9

[...] Är “bredband” det du vill köpa? [...]

“Filternet” och priset för ett datapaket - DN.se (Webbsida), 13:18, 13 juni 2012. Anmäl

Det gör mig bestört att EU-kommissionens ansvariga för digitala frågor är mot nätneutralitet och motiverar det med att man inte ska begränsa den fria konkurrensen (vilket är exakt vad man gör) och att man inte vill ta ifrån konsumenterna rätten att välja begränsade abonnemang (vilket man borde göra!). Självklart kan man ha prestanda-begränsningar, t.ex. överföringstak eller bandbredd, men när man begränsar innehållsleverantörernas tjänster så är vi så långt från fri konkurrens vi kan komma.

Charles Nonsens, 20:12, 7 juni 2012. Anmäl

Nätneutralitet borde lagstadgas och Piratpartiet är det enda partiet som jag vågar tro kan driva en sådan fråga till lagboken: http://blog.mmn-o.se/2012/06/06/natneutralitet-samhallets-viktigaste-princip/

Anonym (Webbsida), 10:48, 6 juni 2012. Anmäl

Det som stör mig mest är att just internet, från versal till punkt, är konsumenternas medium; vi skapade det själv, och det var vi som definierade nyttan hos fenomenet som sådant, och hastigheten man använde. Bredband är inte operatörernas uttryck. Vi har aldrig givet dem några signaler att vi önskar en femtionde tolkning av ordet, vars enda uppenbara syfte är att förvirra och lura oss. Telebolagen kan gå och ställa sig i ett hörn med västtrafiks kontrollanter - människor som inte kan försvara sitt yrke med grundläggande filosofi, och som enbart förtjänar tyket motstånd och spydiga kommentarer från sina 'kunder'.

Lightrend, Slayer of P-Lisa, 08:41, 6 juni 2012. Anmäl

Så otroligt märkligt att de lägger sig i VAD som görs. Att de i billigare abonnemang har restriktioner kring trafikmängd etc kan man förstå, men hur man vill spendera den trafik man har måste väl ändå vara upp till konsumenten.

Fredrik, 01:00, 6 juni 2012. Anmäl

Som ofta för, har Neelie Kroes helt rätt - vi behöver en mycket högre grad av transparens när det gäller nätabonnemang. Detta i synnerhet när det gäller de begränsningar som leverantörer så gärna lägger på abonnemangen, utan att vanliga konsumenter har en aning om det. I abonnemangstexten ska det finnas en sektion i fettskrift, där det stå klart och tydligt vilka restriktioner gäller för kunden - till ex, att använda VoIP eller torrenttjänster. Här behövs glasnost !... Henri

M Henri Day (Webbsida), 20:58, 5 juni 2012. Anmäl

Bra artikel Anders. Den moraliska "majoriteten här" utgörs ju ofta av mer eller mindre - självsäkert utlevda - kristna heterosex-karlar - traditionsenligt. Inte undra på att då att avklädda kvinnor accepteras men lika nakna "styva" karlar - på bild dånande motarbetas - och påstås hota både det ena och andra- i samhället via rätt religion, "bibelutlevdhet" - som sällan leder till ens besök i kyrkor och ens moral och påstådd samhällsomstörtning - från de dånade manliga kritikerna. Speciellt om karlarna här frivilligt föredrar varandra. Publik heteromanlig förljugenhet är här en tydlig ledtråd......

Fartinaround, 20:48, 5 juni 2012. Anmäl

.SE har relativt nyligen kollat läget på den svenska nätmarknaden, och det förekommer filtrering där också - redan nu. https://www.iis.se/internet-for-alla/halsolaget/halsolaget-i-se-natneutralitet

Lennart Bonnevier, 20:15, 5 juni 2012. Anmäl

Det här med begreppsförvirringen kring bredband, höghastighetsinternetuppkopplingar etc. har länge retat mig.Det borde reglerats för länge sedan. Bredband är bara leveransmedium för allehanda tjänster inkl. internet, telefoni, tv etc. och inget annat. Så som uttrycket används idag antyder det att det inte skulle finnas några begränsningar vilket det egentligen inte heller gör om man med bredband avser leveransmediumet. Numera när begreppet är så etablerat får man väl acceptera begreppsförvirringen och vara ok med att bredband är lika med höghastighetsinternet men ............. nu när vi konsumenter oundvikligen kommer få finna oss i begränsade tjänster så tycker jag att det är läge att fundera kring om begreppet bör regleras. I mina ögon är det helt horribelt att operatörerna får kalla sina internetuppkopplingar för bredband när dom begränsar tjänsterna. T.ex. sätter en förbrukningsgräns (mobilt bredband) eller spärrar portar etc. för att hindra ip-telefoni. Ska något kallas bredband ska det fan inte finnas några begräsningar utöver ev. teknikberoende hastighetsbegränsningar. Konstigt egentligen att det ännu inte reglerats. Mycket bra och viktig bloggpost Anders! P.S. Facebookinloggningen fungerar inte :-(

Magnus Larsson (Webbsida), 19:05, 5 juni 2012. Anmäl