Är “bredband” det du vill köpa?

Det har blivit dags att prata terminologi: “Bredband” är inte samma sak som “internet”, även om det finns många som sätter ett likhetstecken mellan de två orden.

De svenska telekomoperatörer som marknadsför sina tjänster som “bredbandsanslutning”, till exempel. Problemet med att kalla anslutningen för bredband-någonting är att bredband bara är en definition av uppkopplingens hastighet.

Namnen säger absolut ingenting om vad anslutningen kan användas till, vilken typ av innehåll den kan fyllas med.

Spelar roll. Det finns en underförstådd överenskommelse om hur bredbandsabonnemanget kan användas.

Eller? Det har kanske varit så, men hur länge gäller den överenskommelsen?

I sommar tänker Telia börja spärra tjänster som Skype och Viber i sina billigare mobilabonnemang. Om de andra operatörerna följer efter återstår att se.

Färska siffror från EU visar att de svenska operatörer som bestämmer sig för att genomföra den här typen av begränsningar långt i från är ensamma.

Neelie Kroes är ansvarig för digitala frågor i kommissionen. Hon gav för en tid sedan EU:s organ för europeiska regleringsmyndigheter för elektronisk kommunikation (Berec) i uppdrag att undersöka hur det ser ut med olika typer av begränsningar i internetaccessen som europeiska operatörer säljer.

Nu är rapporten klar, skriver Kroes på sin blogg.

Minst var femte mobiloperatör i Europa, kanske så många som varannan, har villkor som ger dem rätt att begränsa bland annat internettelefoni och fildelning.

Var femte fastnätsoperatör har någon form av begränsningar under kvällstid, när många kunder använder sin uppkoppling. Det handlar då bland annat om att strypa bandbredden som görs tillgänglig för fildelning.

Men Berec konstaterar också att en majoritet av alla operatörer erbjuder ofiltrerade alterantiv. Den som vill uppgradera sitt bredbandsabonnemang till ett internetabonnemang kan alltså välja att göra det.

Men för att kunna välja mellan de två måste konsumenterna veta att valmöjligheten finns. Och operatörerna måste bli tydliga med vilka begränsningar som respektive erbjudande innebär.

Jag tror att det börjar bli dags för en konsumentmärkning av internetabonnemang. En märkning som inte bara talar om hastighet utan också tydligt visar hur abonnemanget kan användas.