Chocknytt: Krav på bygge

Dramat kring TV-eken fortsätter att engagera. I går hölls ett stormigt möte i frågan och DN.se:s våta nos i asfalten Lars Epstein var självklart på plats.

Det rapporteras att oppositionen vill göra den halvdöda eken till en politisk stridsfråga. Tja, varför inte – Sveriges Radio har många anställda och alla röster räknas.

Men det mest intressanta från mötet är helt klart den här bilden – ett medborgarförslag på hur eken ska kunna räddas, som tydligen vann publikens bifall.

Varför det är intressant?

The Viktor Report är inte helt säker, men misstänker att vi bevittnar världshistoria. Det kan vara första gången som den innerstads-stockholmska proteströrelsen föreslår att något byggs.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 10

[...] att det världsunika bygget av en stödstruktur för ett dött träd – som Viktor B K konstaterade antagligen det första bygge som föreslagits av den innerstads-stockholmska proteströrelsen [...]

Något är ruttet i Eken « No size fits all (Webbsida), 21:18, 16 november 2011. Anmäl

Hurra för viktor! :)

Annica, 12:34, 2 november 2011. Anmäl

Till Annica (och säkert en del andra): Förstår synpunkterna. I och med att jag jobbar för DN:s Stockholmsredaktion så blir det av naturliga skäl mer sånt nu än tidigare. Men jag ska absolut försöka blanda in lite magplask i den nationella debatten även i framtiden!

Viktor Barth-Kron, 18:51, 1 november 2011. Anmäl

Skulle gärna läsa dina tankar kring Sveriges nejröst i palestina i unesco. Jag gillar det du gör!

tim, 15:14, 31 oktober 2011. Anmäl

Nej, det är inte särskilt konstigt. Men det har ju inte alltid varit en Stockholmsblogg. Och det var roligare :P Gillar dig ändå Viktor, du är awesome. Jag återkommer nog som regelbunden läsare när det är mindre stockholm.

Annica, 14:58, 31 oktober 2011. Anmäl

Det är ju en stockholmsblogg, så jag har lite svårt att se det konstiga i att det mesta i den handlar om just Stockholm. Precis som att fotbollsbloggar oftast handlar om fotboll, eller att matlagningsbloggar om matlagning.

Magnus Orest (Webbsida), 18:34, 30 oktober 2011. Anmäl

Känns som att de flesta inläggen nuförtiden handlar om Stockholm. Trist för oss som inte bor där.

Annica, 15:15, 30 oktober 2011. Anmäl

Gatan, så som den ser ut idag, är bedrövlig. Tråkiga kvarter och en bred plattlagdmittrefug där det väser ogräs ur springorna. Eken är ju det enda som tillför något i dagsläget. Tas eken bort är tristessen total. Den västligaste delen av Garnisonen borde rivas och ersättas med något som vänder sig mot gatan. Bostadskvarten saknar av någon anledning lokaler ut mot gatan. Bottenvåningarna borde förses med verksamhetslokaler. Ut över detta borde mittremsan bli grön med rader av träd.Bergsskräningen mellan Berwaldhallen kunde gott ersättas med byggnader. Men glömmer lätt att denna gata kommer bli klart mer central den dagen Spårväg city byggs ut till Ropsten och kopplas ihop med Lidingöbanan. Det kommer bli ett stråk, kanske jämförbart med Flemminggatan

Niklas, 15:10, 29 oktober 2011. Anmäl

Tja, varför inte? Ser ut som en ganska elegant lösning. Fast det hindrar ju inte eken från att rasa, bara från att skada någon eller någonting när det sker.

Magnus Orest (Webbsida), 11:52, 29 oktober 2011. Anmäl

Gilla!

Anonym, 13:13, 28 oktober 2011. Anmäl

Bevara Stockholm – riv fler hus (kolumn i DN Stockholm 27/10)

Tv-eken är räddad! Eller om det nu var Radioeken. Därom tvista de public service-anställda, vilka också tycks vara de som engagerat sig mest i det halvdöda och därför nedhuggningshotade trädet som står utanför deras port på Oxenstiernsgatan. Möjligen i konkurrens med de amerikanska hippierevolutionsturister som vi mötte i DN Stockholm i tisdags, samt en och annan övervintrande trubadur från Almstridens glada 70-tal.

Inget ont om vare sig trädet eller engagemanget för det. Både engagemang och träd är omistliga beståndsdelar i ett bra samhälle. Däremot är det lite tråkigt att det högljudda engagemanget alltid handlar om att bevara saker – när vi har minst lika stora problem med statsbildsinslag som borde väck.

Eftersom vi kolumnister ofta beskylls för att bara sitta och tycka i stället för att ”göra något” så avser jag att ta saken i egna händer. Därför startar jag i dag aktionsgruppen Riv Arkitekthögskolan Snarast, Annars (RASA).

Gruppens mål framgår av namnet – vi kräver att politikerna omedelbart häver sin bisarra ”blåmärkning” av Arkitekthögskolan vid Östermalmsgatan. Som tillåts stå kvar decennium efter decennium, trots att den skadar generationer av arkitekter för yrkeslivet och att folkopinionen gång på gång utser den till stadens fulaste hus.

”Eftersom den väcker så mycket engagemang och så många känslor så har den ett stort kulturhistoriskt värde”, menade byggnadsantikvarie Mari Herring när ABC luftade frågan häromveckan. ”Mumbo jumbo”, svarar vi från RASA. Att asfaltera Hagaparken skulle också ”väcka känslor”, men fortfarande vara en dålig idé.

Vad vi kräver i Arkitekthögskolans ställe? Oviktigt. Men eftersom jag gärna ser att alla goda krafter förenas så föreslår jag en ekplantering.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (13)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 13

Håller med Jerker Söderlind om det pedagogiska, vi måste visa kultureliten att folket inte acceterar vilka slags hus som helst. Jerker har ju tidigare föreslagit att vi ska ha folkomröstningar om hur fasader ska se ut, det skulle passa bra här. Istället för arkitekthuset vore det schysst med en riktig skyskrapa, som i New York, så att det blir lite storstadskänsla på Östermalm också.

Herbert Tegelsten, 12:42, 30 oktober 2011. Anmäl

Ludvig: "River vi Arkitekturhögskolan så följer vi en pinsam rivningstradition, där bland annat rivningen av Klarakvarteren ingick." Menar du att allt som rivs kan härröras till samma anda som rivningarna av Klarakvarter? Hör även rivningarna som skedde då Slussen skulle byggas (kring 1930) dit? Här Hausmanns rivningar i Paris dit. Rivningar av enskilda kvarter/byggnader har något fullt naturligt i en stad. Problemet med rivningarna i Klara har att göra med att de var så omfattande. Väldigt mycket byttes ut på kort tid. Detta tillsammans med det faktum att det skedde under modernismens "gyllene" år, gjorde att det blev väldigt enhanda och monotont. En annan sak var att man rev stad för att bereda plats åt ett bilprioriterat område. Man tvingade folk från sina hem ut i förorten. Att riva ett enskilt kvarter och samtidigt behålla stadsstrukturen är något helt annat. Rivningarna av klarakvarter är stadsbyggnadsdebattens motsvarighet till Naziztargumentet och Godwins lag (se länk nedan), väldigt förekommande i debatten men nästan alltid irrelevant.

Niklas (Webbsida), 14:01, 29 oktober 2011. Anmäl

På 1600 talet tvingades bönderna avsätta mark för att plantera ekar för skeppsbyggnad. Dessa är nu redo att skördas, dessvärre är det inte så många regalskepp i ek som byggs nu för tiden så det finns ett visst överskott. Marken kanske därför skulle användas till ett byggnadsverk av ek så vi inte glömmer att politikers tro om framtiden ALLTID kommer att slå fel

Olle Markstedt (Webbsida), 07:24, 28 oktober 2011. Anmäl

Rivningen har främst en pedagogisk funktion, eftersom den på ett tydligt sätt skulle kommunicera att dagens kartongarkitekter, fortfarande efter 80 år med detta tjatiga heligförklarande av monotona Corbusier-lådor, helt saknar förståelse för icke-arkitekters önskemål om vad som är trevligt och vackert. Ett alternativ skulle förstås vara att låta folkmajoriteten gå en ettårig indoktrineringskurs i konsten att älska det fyrkantiga och svart-gråa. Men, detta blir ganska dyrt. Inte en så bra idé. Rivning är billigare och mer effektivt.

Facebookanvändare (Webbsida), 22:35, 27 oktober 2011. Anmäl

Hur har byggnaden skadat generationer av arkitekter?

Anonym, 14:43, 27 oktober 2011. Anmäl

Vi får de fula byggnader vi förtjänar med tanke på hur byggnaden ser ut som arkitekterna utbildas i. Bra förslag! Riv!

Christer, 14:21, 27 oktober 2011. Anmäl

Med tanke på hur tråkiga och fula hus som byggs idag så skulle nog det som skulle komma istället för Arkitekthögskolan bli ännu fulare än det som står där nu.

Hasse, 12:45, 27 oktober 2011. Anmäl

River vi Arkitekturhögskolan så följer vi en pinsam rivningstradition, där bland annat rivningen av Klarakvarteren ingick. Det finns åtskilliga fler exempel där man aningslöst har slaktat kulturbebyggelse på alla öar i denna ängsliga och historielösa stad... till skillnad från skribenten så tycks många politiker ha lärt sig av historien och insett att det kanske inte är en så bra idé att bara riva tidstypisk bebyggelse. Dessutom utan något större motiv än att "den ska bort", vilket tycks vara skälet i denna krönika. Det är också sorgligt hur skribenten tycks tro att han står på torget och för en allmän opinion. Jag är uppväxt i området och tycker om Arkitekturhögskolan! Den är en spännande kontrast till omgivningen och skapar en reaktion. Vet inte vad skribenten har för arkitektoniska ideal, är det inte bra att det finns en mångfald? Varför ska man radera vissa hus och låta andra stå kvar? Arkitekturhögskolan tillför endast dynamik i området och bör inte ersättas med en ek som det redan finns tusentals av i Stockholm. Jag får en känsla av att skribenten tror att Stockholm är en stad där man aldrig har rivit någonting. Isåfall borde densamme läsa på lite om exempelvis rivningen av klarakvarteren och andra delar av Stockholm (till exempel bebyggelsen med trähus kring Tanto eller alla fina hus på Odenplan) och ta dig en rejäl funderare nästa gång du drar bladet från munnen och uttalar dig om en rivning av viktig och unik bebyggelse. Parollen "Bevara Stockholm - riv fler hus" är symtomatisk för den byggnadskultur som har format Stockholm de senaste 60 åren och faktiskt urholkat mycket av den känsla och värme som en gång fanns i Stockholms innerstad. Detta tycks på något sätt ha undgått skribenten, eller är han nöjd med den våldtäkt som har utförts på Stockholm de senaste 60 åren? När jag läser detta blir jag lättad över att kolumnister för det mesta sitter och tycker istället för att göra något (även om de ibland skriver att de ska det).

Ludvig (Webbsida), 12:27, 27 oktober 2011. Anmäl

Nej, antagligen menar han Arkitekturskolan: http://www.kth.se/abe/om_skolan/organisation/inst/arch Måste svida att Umeå har en Arkitekthögskola medan Stockholm bar ahar en Arktitektskola...

Anonym, 11:43, 27 oktober 2011. Anmäl

Spot on!

CHIEF ROCKA, 11:22, 27 oktober 2011. Anmäl

Söder var bättre förr

Hos ärade bloggkollegan Epstein kan man i dag läsa om ett planerat bostadsbygge i ett oansenligt hörn av Södermalm. Samt – ni anade  det – protesterna mot detta bygge.

The Viktor Report har tagit intryck av den här lokalopinionen, som tycks vara alldeles särskilt stark just på Södermalm. Därför lägger vi i dag fram ett alldeles eget stadsplaneförslag för hur Söder åter ska uppnå den glans som gått förlorad i senare decenniers utvecklingsraseri. Arbetsnamn: ”Framtiden är då”.

I all korthet:

* Återställ sjön Fatburen i stadsdelens mitt. Den fylldes igen på 1850-talet efter att funktionen som allmän avloppshink utvecklat sjön till ett stinkande träsk – ett mycket förhastat beslut, anser vi. Som debatten om Arkitekthögskolan visat har ju även skit kulturhistoriskt värde.

* Ta bort stadsdelens avlopp. En sån modernitet behövs inte när Fatburen återställts.

* Stäng ner elnätet. Vad var egentligen poängen med det? Var femte södermalmare röstar på Miljöpartiet och bland dem finns säkert minst två elallergiker.

* Riv Norra Hammarbyhamnen och återuppbygg Barnängens fabrik. När diskoteken stängts på grund av elbrist är det viktigt att stadsdelens unga har något att göra.

* Bygg upp galgen vid Stigberget igen. Att man på 1600-talet flyttade hängningarna till Hammarbyhöjden var en ren kulturavrättning.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (14)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 14

Anonym, 22:38: I detta fall handlar det om en plätt som enligt den ursprungliga stadsplanen är kvartersmark. Idag handlar det om en bergsknalle som är avstäng från allmänheten med ett stängsel. Det är ingen park. Däremot finns det en park direkt på andra sidan Roselundsgatan och ett hundratal meter bort vid Tanto. Finns det någon som har glädje av att den avstängda bergsknallen står obebyggd? Kanske de som bor mittemot får ändrad utsikt. För alla oss andra så innebär det istället ett tillskott i bostadsbeståndet och fler verksamhetslokaler i trottoarplan, vilket leder till mindre tryck på befintligt verksamhetslokalbestånd, vilket i sin tur jämnar ut hyror och ger större förutsättning för hyresspridning och mer levande stad.

Niklas, 14:34, 29 oktober 2011. Anmäl

Bevara Stockholm: "Det här blogginlägget är ett tydligt exempel på de hånfulla kommentarer som människor möts av när de försöker värna om sin boendemiljö och sin stad." Frågan är vad som är mest hånfullt: De som vill att det byggs fler bostäder och då på ett centralt område med goda kollektiva kommunikationer, eller de som menar att det inte ska byggas och prioriterar sin utsikt framför att öka bostadsbeståndet i en stads som har akut problem med just bostadsbrist.

Niklas, 14:11, 29 oktober 2011. Anmäl

Protester kommer sig av att man inte följer lagen och redovisar alternativen. Jag har tagit detta med kulturfundamentalister att försöka bevara en stad är att skapa eterneller. De är vackra att se men luktar inget utom damm efter ett tag. Låt staden växa och förädla det som är bra och åtgärda det som är dåligt. Buller är en förorening som man med kreativ arkitektur kan exploatera bort. Vårt förslag Knutpunkt Slussen se sajt är ett försök att plåstra om de sår som infrastrukturen under 150 år har låtit skära igenom stadens hjärta. Att vi fått 2/3 av nästan 4 000 röster från medborgare visar väl att det är vad alla vill ha? Rösta själv Viktor och andra

Olle Markstedt (Webbsida), 10:48, 28 oktober 2011. Anmäl

Suveränt inlägg, dom gamla takterna sitter i!

Stellan, 07:59, 27 oktober 2011. Anmäl

Problemet är förstås att alla är emot alla projekt alltid. Jag är inte mot att det byggs men.... (Ungefär som klassikern "Jag är inte rasist men..."). Eller det är i alla fall så det framställs i media eftersom de där 3 procenten som *egentligen* är emot bygget hörs o syns oproportionerligt mycket. De flesta bryr sig inte och de som gillar det tycker ju att sweet, och fortsätter att gå till jobbet o syssla med sina liv samtidigt som geriatrisk front och skogstomtarna fortsätter sitt korståg mot den stad de av någon outgrundlig anledning valt att bosätta sig i.

Urbanisten, 01:11, 27 oktober 2011. Anmäl

Moget. Svara gärna: Finns det någon plats i Stockholm som du tycker att man inte ska bebygga? Eller spelar det absolut ingen roll för dig om varenda park, varje ledig stump, varje allé, bebyggs med bostäder? Din retorik landar i att alla som är emot något som helst byggprojekt är bakåtsträvare som vill att allting ska vara som förr. I det här fallet går du förstås ännu längre, med stor sarkasm. Så då kan det inte spela någon roll för dig om man bygger överallt?

Anonym, 22:38, 26 oktober 2011. Anmäl

Nå, Det gäller att klippa svansen av hunden lite i taget, så det inte gör så ont, som gumman sa. Till sist står vi med en totalbetongad innerstad som ingen vill bo i. Tänkte jag inte på, säger YIMBarna.

onkel_a, 21:38, 26 oktober 2011. Anmäl

Att "värna" om sin stadsdel har oftast blivit liktydigt med att konservera. Och en konserverad stad är en död stad...

Joe, 20:09, 26 oktober 2011. Anmäl

Viktor is back!

Helena, 20:03, 26 oktober 2011. Anmäl

Det här blogginlägget är ett tydligt exempel på de hånfulla kommentarer som människor möts av när de försöker värna om sin boendemiljö och sin stad.

Bevara Stockholm (Webbsida), 19:37, 26 oktober 2011. Anmäl

Ny blogg!

Till det yttre i alla fall. DN.se har gjort en rejäl uppfräschning – du kan läsa mer om alla nyheter här.

Ser bloggen konstig ut? Ladda om sidan, eller töm cache-minnet i värsta fall.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Den gordiska medieknuten löst?

Wikileaks slutar nu med insamling av hemligt material för att istället koncentrera sig på att dra in pengar. Det berättar grundaren Julian Assange på en presskonferens, och lyckas därmed bryta sin flera dagar långa medieskugga.

Mot bakgrund av de neddragningar som sker på många håll i tidningsbranschen är det här särskilt intressant.

Wikileaks hyllades ju som ”framtidens media”, åtminstone innan backlashen med våldtäktsanklagelser, vårdslösa publiceringar och galopperande storhetsvansinne. Kanske har vi tvivlare dömt ut projektet för tidigt – det kanske faktiskt är så att Assange funnit receptet till framtidens journalistik.

Att sluta med ”innehåll” och satsa allt på ”affären” är ju den uppenbara logiska slutpunkten på de senaste årens utveckling.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-2 av 2

Eva, du är helt oseriös. Wikileaks är oseriöst. En obekväm röst? Herregud, människa. Hur svårt tror du att det är att skyffla ut dokument utan att gå igenom dem? Wikileaks är inte "en mediaröst". Wikileaks är en blogg som har slängt ut massa dokument. I princip vilken dagstidning som helst i världen hade med glädje gjort de få viktiga avslöjanden som Wikileaks ofrivilligt lyckades göra - EFTER att ha gått igenom materialet, tagit bort namn på personer som kan råka illa ut, dubbelkolla etc.

Scim, 23:19, 24 oktober 2011. Anmäl

Viktor: Du är ju vanligtvis rätt skärpt, hur kommer det sig att du har missat den verkliga storyn här? Den som handlar om hur amerikanska finansinstitut med hjälp av sin monopolställning och en olaglig ekonomisk blockad har tystat en obekväm mediaröst? Det borde väl oroa varje fritt tänkande journalist? Istället väljer du att raljera med illa dolda antipatier. Besviken.

Eva, 17:53, 24 oktober 2011. Anmäl

State of the newsmillsamhälle

Den svenska åsiktsindustrin är, som trogna läsare vet, ett favoritämne i The Viktor Report. DN:s kulturdel intresserade sig också för ämnet och gav oss möjlighet att lägga ut texten i en lite längre analys/kommentar om läget i tyckonomin.

Artikeln kan man nu läsa här.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-1 av 1

Eller som man lär sig efter en inte oansenlig summa csn-lån: Talk is cheap because supply exceeds demand.

Emma, 12:14, 24 oktober 2011. Anmäl

Skrapor och fåglar i fredlig samexistens? (Lördagskolumn i DN Stockholm 22/10)

Torsdagens DN fick nog en del att sätta morgonkaffet i näsan. En mätning från Synovate visade att 55 procent av stockholmarna är för att bygga skyskrapor i innerstan – medan bara 38 procent var emot. Inte riktigt den bild man får av att följa debatten på kultur- och insändarsidor, alltså.

Själv svarar jag Nej på frågan. Inte av princip, utan för att de behövs bättre på annat håll.

Innerstaden är redan ett attraktivt område med gott om arbetstillfällen och kommersiell dynamik. Bra kan bli bättre, men hur högt man än bygger kommer inte alla att kunna bo och arbeta just på malmarna (varför de nu skulle vilja det). Bättre då att satsa i stans underutnyttjade områden – det finns en hel del, och spektakulära nybyggen kan göra stor nytta. Framgångssagan Kista är bara ett exempel.

De allra flesta förorter är ju inte alls otrygga utanförskapsområden. Däremot är alldeles för många alldeles för tråkiga. Det får jag säga, efter att ha bott utanför tull i snart sagt alla väderstreck. Enformig, ointressant arkitektur och skralt utbud är säkra ingredienser i skapandet av en sovstad.

Dessutom vore startsträckan för ett spännande bygge betydligt kortare här. Förändringsbenägenheten är garanterat större än bland privilegierade kulturarbetare som tenderar att förväxla begreppen ”kulturhistoriskt värde” och ”min utsikt”. Och som dessutom har tillgång till tidningsspalter för att ge begreppsförvirringen tyngd.

Återstår då bara problemet med fåglarna. Min förra spalt, där jag försiktigt ifrågasatte om förekomsten av fåglar på exempelvis Årstafältet verkligen är en rimlig invändning mot att lösa den akuta bostadsbristen för oss fjäderlösa, utlöste ett smärre raseri i mailboxen. Samma sak kan hända här – höjdbyggen riskerar förstås att störa fåglarnas flygrutter.

Kompromissförslag, därför: En holk på varje våning?

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-3 av 3

carl-johan rosén: Större delen av Kungsgatan ligger nästan jämnt i skugga hälften av året. Som vi vet är Kungsgatan en mycket tråkig gata under denna mörka årstid... Eller hur var det nu?

Niklas, 14:51, 29 oktober 2011. Anmäl

Jag bor hellre i skugga än i en soloptimerad aptrist sovstad. Dessutom är oron för skuggor från höga hus grovt överdriven. Jorden roterar som bekant.

Anders, 23:33, 28 oktober 2011. Anmäl

Hej Viktor BK, Skyskrapor, högt, utsikt, New York, häftigt...NY ligger söder om Rom!!! Solljus i bostaden, tror jag, de allra flesta vill ha. Hur många bostäder hamnar i skugga när man bygger en skyskrapa? Hur lång är skuggan från en skyskrapa på 50 våningar klockan 3 en eftermiddag i början av oktober? Vill du bo i skugga? Hälsningar carl-johan

carl-johan rosén, 13:57, 22 oktober 2011. Anmäl

Cirkulera, gå vidare (tillfälligt)

På grund av mycket skrivande på annat håll har TVR gått lite på sparlåga den här veckan. Till nytta för alla som sysslar med trams därute, förstås, och det är ju inte bra. Bättring planeras inom kort.

När vi ändå har varandra på tråden: bloggen gästspelar då och då i På stan-bloggen, där vi bland annat kommenterar dagens stora nyhetshändelse.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Den privatiserade polisen

I dag meddelade polisen i Stockholm att man nu ska börja ta betalt för sitt arbete vid exempelvis fotbolls- och ishockeymatcher. ”Äntligen!”, ropar diverse rättskaffens politrucker till vänster och höger.

Själv blir The Viktor Report mest intresserad av affärsmöjligheterna i nästa steg.

Att hyra sig en snut kostar tydligen nätta 920 kronor per timme. Kan man hyra in en som dörrvakt? Som klädhängare? Eller kanske tio-tolv stycken för en dansakt på firmafesten?

Företag har ju inga problem att slanta upp 50 000 på ett bräde för att Charlotte Perrelli ska komma och sjunga fem låtar playback. Det här vore ju betydligt mer innovativt och spektakulärt – dessutom billigare.

När någon vill privatisera en fågelholk brukar vänstern yla om nyliberalism. Den anklagelsen är dock inte tillämplig här, eftersom nyliberalismen förespråkar en ”nattväktarstat” där i princip ingenting är skattefinansierat – utom polis och rättsväsende.

När polismakten hyr ut våldsmonolopolet till hugade bolagsspekulanter måste vi alltså uppfinna en ny term. Frågan är vilken.

”Ny-nyliberalism”?
”Beatriceaskifiering”?
”Batongkapitalism”?

Eller bara ”dumhet”.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (21)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-10 av 21

<strong>Read was interesting, stay in touch…...</strong> [...]please visit the sites we follow, including this one, as it represents our picks from the web[...]…...

nurmaniamnsz (Webbsida), 18:14, 24 oktober 2011. Anmäl

Ingenting med polisen att göra, men The Onion har kommit på en bra idé: http://www.theonion.com/articles/new-decoy-website-launched-to-lure-away-all-moroni,26393/ Ifall någon undrar så vet jag att det är satir, men önskar ändå att man kunde bygga en sådan site (fast den kanske finns och går under namnet Aftonbladet, vad vet jag).

Ljung, 17:39, 20 oktober 2011. Anmäl

@Louise: Tack! Det är inte ignorans, bara att jag gör lite fler andra saker sen dess. :) Jobbar på det och hoppas att den här veckans stiltje blir undantaget.

Viktor Barth-Kron, 14:34, 20 oktober 2011. Anmäl

Sen du kom till dn uppdaterar du så sällan, du kommer göra så många glada om vi oftare kan få ta del av dina roliga, intressanta & välskrivna inlägg!!

Louise, 08:02, 20 oktober 2011. Anmäl

Visst är det ju till stor del rimligt att vinstdrivande företag som anordnar riskaktiviteter också ska betala för säkerheten m m, men det bör göras en avvägning för olika typer av aktiviteter när det gäller allmänintresset. De ska inte behöva betala hela summan, men en del ja. När det gäller dagens polis så måste de betraktas som vinstdrivande, samtliga insatser ska ge så effektiva resultat som möjligt, kvantitet före kvalitet. Jmf fartkontroller och nykterhetskontroller, vilket är viktigast? Att bötfälla så många som möjligt som råkar ha foten lite för tungt på gaspedalen eller få bort några onyktra från trafiken? Polisen arbetar inte längre för ett tryggare samhälle, utan främst för statistik att visa upp. När skatterna sänks måste pengarna komma in på andra sätt och polisen är ett viktigt verktyg där. När en så mäktig samhällsfunktion främst har ekonomiskt/politiskt fokus snarare än dess grunduppgift så kan det få allvarliga konsekvenser. Tyvärr är även åklagarväsendet med på samma linje och därmed hotas hela rättssäkerheten. Insatser och utredningar görs på allt svagare grunder och respekten för vanliga medborgare minskar.

John-Erik, 13:29, 18 oktober 2011. Anmäl

920 sek/tim vi har IT konsulter som går för mindre i timmen, men de kan såklart inte slå lika hårt med en batong!

Anonym, 11:36, 18 oktober 2011. Anmäl

Nej, vad som är efterblivet är att samhället skall stå för notan för att vinstdrivande företag inte kan hålla koll på sina supportar: "På de senaste derbyt på Råsunda var det 287 poliser, 61 fordon, tolv hästar, sex hundar och en helikopter ditkommenderade". Fattar ni inte hur sjukt det är? Bara för att man betalar skatt får man inte rätten till att utnyttja polisens resurser så pass vårdslöst, det finns jävligt mycket viktigare problem i samhället som polisens resurser behövs för.

:o, 10:08, 18 oktober 2011. Anmäl

Att hyra ut och ta betalt för just polisen är makalöst dålig fingertoppskänsla. Att klubbarna redan idag hyr in mängder av väktare är en sorts gråzon men nu blir den alldeles riktiga polisen till salu. De blir också en sorts väktare att hyra in med andra ord och det är en riktigt obehaglig väg att börja vandra.

Rasputin, 09:08, 18 oktober 2011. Anmäl

Äsch det är väl jättebra om polisens resurser kan användas bättre än till att beskosta sportidioternas snålskjuts. Ett derby kostar ju en mille eller något i den storleksordningen. Och klubbarna är inte klubbar utan aktiebolag - vilket innebär vinstdrivande. Fakturera mera säger jag bara!

Jocke, 08:35, 18 oktober 2011. Anmäl

Snut? Pröva med polis istället. Eller är det inte lika coolt kanske? E

Andre, 04:38, 18 oktober 2011. Anmäl

Juholt stannar

Därmed går frågan vidare till de 13 859 statsvetare som kommit med spiksäkra utsagor om motsatsen den senaste veckan:

Kan ni sitta kvar efter det här? Förtroendetappet i allmänhetens ögon är rimligen minst i paritet med Håkan Juholts.

Juholt kan mycket väl ha räddats av bristen på vettiga efterträdare – alltså samma brist som gjorde att han valdes.

Statsvetarna kan mycket väl räddas av samma mekanism. Den uppenbara efterträdaren gick ju tragiskt bort härom året.

Dela med dina vänner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera detta inlägg.
Visar 1-7 av 7

[...] I dag var jag med i Brunchrapporten igen, denna gång med en av de skarpaste politiska satirikerna i Sverige – Viktor Barth Kron. [...]

Ken Ring ska förändra världen! | Hannes Hervieu @ Spotlife (Webbsida), 14:31, 17 oktober 2011. Anmäl

Däremot kan man alltid förlita sig till 100 % på att alla journalister intar samma ståndpunkt när drevet går. På så sätt kan ingen i efterhand belastas med att ha fel. Alla trodde ju på det...

Lawe, 21:24, 14 oktober 2011. Anmäl

Här måste man ju som statsvetare vara med känner jag. Du har säkert rätt, men jag blir genuint intresserad - vilka av mina kollegor har uttalat sig spiksäkert om detta? Jag läser själv AB, DN, SvD och Sydsvenskan (men kan mycket väl missat material vill jag tillägga), men jag har bara sett hårt villkorade utsagor, oftast kopplade till ett ev. åtal.

Mikael Sundström, 21:14, 14 oktober 2011. Anmäl

Här måste man vara med (som statsvetare) känner jag. Vilka av mina kollegor är det som kommit med dessa spiksäkra utsagor. Du har säkert rätt, men jag blir genuint intresserad, för det jag sett (jag brukar läsa AB, DN, Svenskan och Sydsvenskan, men kan alldeles säkert ha missat något även i dessa organ) är hårt villkorade utsagor - mest kopplat till om det går till åtal.

Mikael Sundström, 20:57, 14 oktober 2011. Anmäl

Juholt räddades pga bristen på substans i de sk avslöjandena... Det hela visade sig vara rök utan eld, ett gäng tidningsankor som löpte amok. Men kvacka på du bara...

Per, 20:49, 14 oktober 2011. Anmäl

Haha, underbart. Gud vad trött jag är på alla statsvetare, retorikexperter och - tyvärr - journalister. Trovärdigheten är noll!

Olle, 19:27, 14 oktober 2011. Anmäl

Helt rätt, skjut alla i massmedia som håller på att förpesta en människas liv bara för att sälja tidningar utan att den ens behöva ha gjort något fel. Hur skulle ni känna er då och hur skulle det vara om ni håller på med ordet jornalistik där etik och moral samt sanning skulle vara det riktiga, är inte detta syftet med journalistikens kärna att förmedla opartiskt och utan att förfölja för att skada. Alla vet att pennan kan vara farligare än ett vapen.

Logan, 18:19, 14 oktober 2011. Anmäl