Minikolumn i DN Sthlm: En bro till framtiden?

En ”österled” har varit på tapeten sedan 1900-talets början, men att säga att de gångna 100 åren lett till några större framsteg i frågan vore en överdrift. År 2012 diskuteras dock östliga förbindelser mer intensivt än på länge. Bra! Synd bara att det uteslutande pratas om tunnlar – vi skulle må bra av en bro också. Gärna en vacker hängbro i Golden Gate-stil, som föreslogs i en arkitekttävling 1948 men sedan glömdes någonstans i Hjalmar Mehrs byrålåda.

Innan ni kastar er på mejlen eller försöker slå ihjäl mig med en nedsågad tv-ek vill jag göra följande tillägg: Nej, jag vill inte att ”Österbron” ska bli en motorväg på Kungliga Djurgården. Bygg den för gående, cyklar – och spårvagn. Låt den tramsigt korta ”NK-expressen” (Spårväg City) fortsätta förbi Waldemarsudde, upp på bron, ned vid Danvikstull och anslut den till Tvärbanan i Hammarby sjöstad.

Se där en trafiklösning för 2000-talet. Smidig, miljövänlig och helt utan trassel vid Slussen. Att den också indirekt skulle försköna Stockholm, genom att tvinga de anskrämliga jättefärjorna till annan plats och därmed öppna för en trivsam Stadsgård, blir en lysande bieffekt. Genomför omgående.